2011. január 27., csütörtök

Zsákbamacska, avagy szép az ici-pici bébi cipő

Tudom, tudom: Szép az ici-pici női cipő, női cipő, női cipő, benne takarosan lépked a nő, lépked a nő,  a nő!
Vagy így: Szap az aca-paca, naa capa.....
Vagy így: Szíp íz ící pící níí cípí.....
Ti még játszottatok ilyet?  Igen, játszottatok! Mert mókázás volt ez, nem azért fújtuk torkunk szakadtából, hogy a figyelmünket fejlesszük, a magánhangzókat gyakoroljuk  -  ez csak mellékhatás volt :-)
Nem is könnyű megtanulni a gyerekeknek, erről Angéla is írt itt.
Én is itt: Az ábécé és a magánhangzók tanítása
és itt is: Magánhangzók
-Zárójel bezárva, nem is erről akartam most írni, hanem a bébicipőkről, a zsákról, a játszva tanulásról.De ha jól meggondolom, kinyílt még néhány zárójel.
A zsák. Van kisebb, nagyobb, ilyen, olyan, amolyan, s bizony gyakran előkerül.
S, hogy mi kerül a zsákba? Mikor mi. Van olyan is, hogy zsákbamacska :-)
A legtöbbször azonban valami, ami rejtve marad a szemek elől, s ki kell azt találni!Ezért aztán kérdeznek: mi van benne, mit csinál, mi történik vele, milyen, mennyi, enyém lehet? Kérdezni azt tudnak! ;-)
Persze mi szavak nélkül is értjük egymást, elő a kezekkel, be a zsákba! Szimatolj, hegyezd a füled! Vagyis nem tanulunk, játszunk - mondják ők! Nem is kell azt nekik, -s szülőként, nagymamaként nekem sem - tudni, amit tudok pedagógusként, olyan képességeket javítok a játékkal, melyeknek központi szerepe van a tanulásban.
Az  emlékezet és figyelmi képességek tekintetében elsőrendűen fontos a diagnosztikus tanítás fogalma. Az emlékezés hasonlónak tűnő deficitjei különböző okokból eredhetnek.Egy gyermeknek nehézségei lehetnek a vizuálisan vagy auditívan bemutatott sorozat felidézésében olyan sorozatokra való visszaemlékezésben, amelyek egynél több szenzoros csatornából származó információs folyamatot feltételeznek olyan szekvenciákra való visszaemlékezésben, amelyeknél a bemutatás és visszaidézés között különböző a késleltetési intervallum s az olyan szekvenciákra való visszaemlékezésben, amelyek az érdeklődés különböző szintjeinek tartalmát hordozzák. A gyermek részére tervezett tanulási program elkészítésénél fontos, hogy meghatározzuk az információ típusát ( pl. vizuális, auditív, taktilis, verbális), azt, hogy milyen sebességgel használjuk, s melyik legyen a gyermek számára legjobban megfelelő figyelmi vagy emlékezeti módszer.A figyelem problémáját különbözőképpen címkézik: elterelhetőség, hyperaktivitás, hypertudatosság, rövid figyelmi idő. Valamennyi fogalom annak felel meg, hogy a gyermek képtelen kiszűrni a felesleges és idegen ingereket. A figyelem képessége az életkorral fejlődik,a figyelem fejleszthető.A játékos fejlesztésnek két dolgot kell átfognia: a gyenge területek rendszeres fejlesztése, a kompenzációs képességek erősítése.
A gyerekek akkor szeretnek tanulni, ha a feladatok az érdeklődésüket felkeltik, a gyermekeket megragadja az új és különös.No, ezért került a zsákba:
bébicipő!
S az újrahasznosítás jegyében ezzel elkészült az elmúlt hónap legnépszerűbb, Xin1játéka :-)
Motiváció: a tanítványaim részesei lehettek az életemnek, hiszen a cipőcskék az unokámé, s persze sokat meséltem nekik róla. ( cserébe ők is beavattak az életükbe, vágyaikba, titkaikba ) Ez jó, nem? Én magam is elámultam, mennyi emlék tört fel belőlük a bébicipő kapcsán. A tanítványaim gyermekotthonban élő, enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek.
A logopédiai foglalkozás egyik feladata/célja a beszédkésztetés, spontán beszéd megfigyelése, fejlesztése -
ez +one ugye? :-)
Nagyon sokféleképpen játszottunk a cipőkkel, egyéni, páros, csoportos játékot, különböző korú gyerekekkel, különböző fejlesztendő területet kiemelve: figyelem, emlékezet, szekvencia, beszédfejlesztés, hangok automatizálása, pár, darab, páratlan, fogalmának kialakítása, elmélyítése, összetett szavak képzése, szólások, közmondások gyűjtése, versek, mesék, dalok, nyomkövetés, divat, büdös cipő, foglalkozás, egészség, betegség, méret, mérés, fűzés, csatolás, kapcsolás, cipzár! Kinek-kinek igénye szerint.
Párkereső
Hány darab?
Hány pár?
Nézzük a talpát!
(szólások, mit jelent a feldobta a talpát, s persze rögtön játszottunk döglött kutyásat is :-)

Lábnyom lisztben, hóban, sárban, vizes, festékes
S persze felidéztük a már sokszor játszott lábnyomos játékunkat, vers, pps, memória, megtalálod itt.
Előkerültek a zoknik is, nehezedett a játék!
Párosítottuk a cipőket a hangjuk, az illatuk (na, ekkor került szóba a büdös cipő) alapján is.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése